AV CARTE BLANCHE

En forestilling der dans og levende musikk møtes.
Musikalske gjester: Anneli Drecker, Motorpsycho, Susanna, Alain Franco, Hemmelig Tempo og Thea Hjelmeland

av carte blanche er en forestilling laget av hele kompaniet. Ved å fjerne koreografen utfordrer vi kutyme og tradisjon i dansekunsten og åpner for nye fortolkninger av både konsept og estetikk.

Danserne står for iscenesettelsen av seg selv, og har i en konstant prosess av forhandling og aksept arbeidet seg fram til en enighet. Denne komplekse enigheten møter forskjellige musikalske gjester. I disse møtene dannes forestillinger hvor fusjonen av to kunstneriske uttrykk får enestående sceneøyeblikk til å oppstå fra kveld til kveld, og fra by til by. Danserne og musikerne har møtt hverandre kun timer før forestilling.

Sammen med forestillingen får alle et eksemplar av vårt Magasin#2, et kunstnerisk skriftlig supplement til forestilling, som denne gangen handler om styringssystemer. Les det her!

Velkommen til en fordypelse i det umiddelbare!

Av
Alle i Carte Blanche

Lysdesign
Jens Sethzman

Kostymedesign
Indrani Balgobin

Coach
Per Roar

Dansere
Guro Rimeslåtten, Caroline Eckly, Nuria Navarra Vilasalò, Sara Enrich Bertran, Irene Vesterhus Theisen, Miryam Gracia Mariblanca**, Ole Martin Meland, Mathias Stoltenberg, Hugo Marmelada, Jack Lorentzen/Harald Beharie, Christopher Flinder Petersen, Dawid Lorenc

ANNELI DRECKER

6. juni 2016 Grieghallen
10. juni 2016 Stavanger Konserthus

Til Festspill-forestillingen av carte blanche var det Festspillene som initierte kontakt mellom kompaniet og Anneli Drecker, den spennende cross-over artisten som i over 25 år har fremkalt gåsehud hos publikum med sin nesten utenomjordiske stemme. 17 år gammel forlot Drecker hjembyen Tromsø for å satse på en karriere med gruppen Bel Canto i Brussel. De var pionérer innen elektronika-sjangeren, og Bel Canto preget en hel generasjon i Norge. Anneli Drecker samarbeidet også med Röyksopp i 10 år, i tillegg til å jobbe med en rekke soloprosjekt. I 2015 ga hun ut albumet Rocks and Straws som også ble lansert internasjonalt. På denne forestillingen under Festspillene får vi høre helt nytt materiale som skreddersys for anledningen.

MOTORPSYCHO

27. og 28. januar 2016 Den Norske Opera og Ballett, Oslo
4. og 5. februar 2016 Studio Bergen

12. og 13. oktober 2017, Trøndelag Teater

Gnisten til Motorpsycho oppsto da tenåringene Hans Magnus «Snah» Ryan og Bent Sæther møttes i Steinkjer og i Trondheim på 80-tallet. Første demo-tape spilte de inn i januar 1990, og resten av året turnerte de. Samme året kom albumet Lobotomizer ut, og påfølgende år signerte de kontrakt med indie-labelen Voices Of Wonder. Senere fikk de kontrakt med blant andre EMI. Ny kjemi blomstret da Håkon Gebhardt tok over for KillerKjell Jensen på trommer, og de spilte sine første gigs i Danmark på tampen av 1991. Dagens besetning består av Bent Sæther på bass og vokal, Hans Magnus «Snah» Ryan på gitar og vokal og Thomas Järmyr på trommer. Motorpsycho samarbeider ofte med gjesteartister, som blant annet Deathprod, Anneli Drecker, Baard Slagsvold fra Tre Små Kinesere, Jaga Jazzist, Strings Unlimited og Ståle Storløkken. Samarbeidene strekker seg også til både orkestere og andre kunsuttrykk. Musikken kan best beskrives som en eksperimentell blanding av psykedelisk rock, vanlig rock, jazz, metall og punk. Med med så mange forskjellige sarabeidspartnere og unike prosjekt blir det vanskelig å sette bandet i bås. Fra grungete Timothy’s Monster til The Tussler, som definitvit er i country-sjangeren; til The Death Defying Unicorn, et album med Ståle Storløkken, Ola Kvernberg, Trondheimsolistene og Trondheim Jazzorkester framført i operaens storsal, og ikke minst bestillingsverket «For Folk Flest» med bl.a Ståle Storløkken og kammerkoret Aurum, fremført i Nidarosdomen, viser bandet at det leverer over et meget bredt musikalsk og kunstnerisk spekter. Bandet har vunnet flere ulike og høythengende musikkpriser, blant annet Trondheim kommunes kulturpris, og ikke mindre enn tre Spelleman-priser i klassene rock, pop/rock og hardrock. Etter 25 år leter de fremdeles etter den perfekte musikken. I av carte blanche vil Motorpsycho og Carte Blanche sammen skape et rom for søken etter de perfekte øyeblikk som kan oppstå når to ulike, men likeverdige, kunstneriske uttrykk møtes.

SUSANNA

29. og 30. januar 2016 Den Norske Opera & Ballett, Oslo
16. og 17. februar 2016 Studio Bergen

The artist Susanna is the woman behind «Susanna and the Magical Orchestra»// Susanna // Susanna Wallumrød. She has been releasing music for the past ten years through independent record companies such as Rune Grammofon and Grappa Musikkforlag. Since 2011 she has been releasing music through her own record company. Susanna is known for her personal interpretations of well known songs from bands like AC/DC, Dolly Parton, Thin Lizzy and ABBA. She also has some very strong original songs, and she has added melody to poems by the Norwegian poet Gunvor Hofmo. Ten albums so far – all well received both in Norway and internationally. Her releases from 2013 and 2014 in collaboration with Ensemble neoN and Jenny Hval, respectively, both won the norwegian music award «Spellemannsprisen» in the open category. Susanna has been composing music to order for Ladyfest, Telemarksfestivalen and Henie Onstad’s exhibition «Vi lever på en stjerne (We live on a star)». She has also been collaborating with Tuva L. Syvertsen, Stian Westerhus, Jenny hval, Dutch Jessica Sligter, Swiss Giovanna Pessi, American Bonnie «Prince» Billy and British John Paul Jones. Susanna received the «Gammleng»-award for her meritorious participation by phonogram releases in the open class in 2012. In the collaboration with Carte Blanche, Susanna will be playing in trio format, and in to playing the piano and singing, she will be bringing along with her Helge Sten on the guitar and Fredrik Wallumrød on drums and vocal.

ALAIN FRANCO

12. og 13. februar 2016 Studio Bergen

Alain Franco er en belgisk pianist og dirigent med hovedinteresse for samtidsmusikk og -kunst. Han har utdanning i piano og musikkteori fra både Belgia og Tel-Aviv, samt en post-mastergrad fra Ircam – EHESS-instituttet i Paris, i det 20.århundretallets musikologi. Hans genuine interesse for samtidsmusikk, både som pianist og dirigent har ledet til samarbeid med i hovedsak ledende europeiske ensembler og musikere. Blant disse er Ensemble Modern, Ictus Ensemlet, Liege Filharmoniske orkester, Lyon Operaorkester, samt Brussel Kammeroperaorkester. Som en estetisk og kunstnerisk forlengelse av sin egen praksis, har han gradvis utviklet en original refleksjon på presentasjon og fremførelse. Dette har ført til kunstneriske samarbeid med utøvere, koreografer, regissører og teatersjefer som Anne Teresa De Keersmaker, Meg Stuart, Thomas Plischke, Kattrin Deufert, Romeo Castellucci, Isabelle Schad, Benjamin Vandewalle, Arkadi Zaides, Daniel Linehan, for å nevne noen. Franco holder til i både Brussel og Berlin, og foreleser og kuraterer for tiden ved P.A.R.T.S Research Cycle i Brussel, samtidig som han virker som performer og musikkdramaturg ved diverse andre prosjekter. Det er første gang Franco arbeider med Carte Blanche.

HEMMELIG TEMPO

9. og 10. februar 2016 Studio Bergen

Hemmelig Tempo er en lydforskningstrio bestående av Professor Waffel (Eugene Guribye), Doktor Døv (Gunnar Innvær) og Professor Fokuda (Håvard Pedersen). I laboratoriet har gruppen i mer enn ti år skrudd sammen selvlagde instrumenter, mekaniske anretninger og elektroniske kretser. Lydforsøkene har blitt presentert offentlig i form av konserter, videoer, installasjoner, dans og teater i samarbeid med andre aktører innenfor ulike kunstneriske felt. Resultatet er et uttrykk i grenseland mellom vitenskap, performance, improvisasjon, satire og avantgarde lydkunst. Lydkunst kan ofte sees som en alvorlig kunstgren, men hos Hemmelig Tempo ligger satire hele tiden under overflaten. Under Ekko-festivalen i 2008 laget for eksempel gruppen en installasjon der barneleker og roboter utgjorde et slags eviggående band som mekanisk «trigget» ulike elektroniske lydmoduler: «Do we really need musicians?». I videoen «Unlikely Trios» presenteres en rekke usannsynlige trioformater, med blant annet verk for vaffeljern, reiseradio og Stylophone, samt for trekkspill, kakeboks og walkietalkie. Det har også blitt plateutgivelser på det velrennomerte franske plateselskapet Musea, der Hemmelig Tempo i 2011 ga ut «Who Put John Cage on the Guestlist?». Den kommende skiven «Are You Part of Some Kind of Cult?» er etter sigende et konseptalbum om et fiktivt øysamfunn der innbyggerne tilber pseudo-vitenskap.

THEA HJELMELAND

19. og 20. februar 2016 Studio Bergen

Med en enorm tilstedeværelse og pasjon skaper Thea Hjelmeland sitt eget musikalske univers som gir deg hint av flamenco og fado, gnister fra Balkan og Bollywood, følelser fra jazz så vel som norsk folkemusikk, alt blandet med enestående popmelodier. Med seg på scenen har hun sin faste følgesvenn, perkusjonist Peter Baden.