sentralbadet-eksterior_4_logo_foto-kristin-lytskjold-raknes

Opprop for Sentralbadet

Trond Lossius, FOU-koordinator i BEK – Bergen senter for elektronisk kunst, har tatt initiativ til et opprop for Sentralbadet som nytt scenekunsthus og sendt det til blant annet statsministeren, Hordalandsbenken og kulturministeren.

Oppropet lyder som under:Vil du signere? Signer her! 

Opprop til:
– Familie- og kulturkomiteen, Stortinget
– Hordalandsbenken, Stortinget
– Kulturminister Linda Hofstad Helleland
– Næringsminister Monica Mæland
– Statsminister Erna Solberg
Kopi:
– Byråd for klima, kultur og næring Julie Andersland, Bergen kommune
– Byrådsleder Harald Schjelderup, Bergen kommune
– Fylkesordførar Anne Gine Hestetun, Hordaland kommune
– Sven Åge Birkeland, teatersjef, BIT Teatergarasjen
– Hooman Sharifi, teatersjef & Ceo, Carte Blanche
– Tone Tjemsland, direktør, Carte Blanche

Bygg scenekunsthus i Sentralbadet nå

Gjennom mange år har det vært arbeidet aktivt for å utvikle Bergen som kulturby. De
senere årene har det kommet noen mørke skyer på himmelen, og den mørkeste av
dem alle er at den sceniske samtidskunsten snart er husløs.
BIT Teatergarasjen har vært uten fast bopel i ni år, siden 2008. Om to år står Carte
Blanche også på gaten, uten muligheter for å produsere og vise forestillinger i
hjembyen. Dette er en alvorlig situasjon, ikke bare for kulturlivet i Bergen, men også
nasjonalt.
Kunstfeltet i Bergen preges av tverrkunstnerisk tenkning, med utstrakt samarbeid i
alle retninger – mellom kunstartene og mellom store og små aktører. Det er denne
samarbeidsånden som gjør Bergen til en interessant og aktiv kulturby. BIT
Teatergarasjen er selve navet som gjør at dette går rundt. Scenekunsten er av natur
tverrkunstnerisk, og står i nær kontakt med både billedkunsten og samtidige
musikkuttrykk. Når BIT Teatergarasjen har dårlige arbeidsvilkår, rammer det alle
kunstfelt i byen.
Effekten merkes også langt utenfor Bergen. BIT Teatergarasjen er sammen med
Black Box i Oslo og Avantgarden i Trondheim hovedarenaer for vår tids
scenekunstuttrykk i Norge. BIT Teatergarasjen har dermed stor betydning for mange
teater- og danseensembler over hele landet. Med sitt store internasjonale nettverk er
også BIT Teatergarasjen viktig for å formidle norsk scenekunst i utlandet.
Scenekunsten i hele Norge trenger at BIT Teatergarasjen får gjøre jobben sin.

Carte Blanche er Norges nasjonale kompani for samtidsdans, og har det fremste
ansvaret for å ivareta, utvikle og formidle samtidsdansen. Det er en nasjonal statlig
oppgave å sikre kompaniets arbeids- og visningsvilkår.
Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune har forstått forpliktelsene dette
innebærer, og har tatt initiativ til å starte planlegging av hvordan Sentralbadet kan bli
den nye scenekunstsentralen. Men ingenting skjer om ikke staten også kommer på
banen.
Skuffelsen er stor over at det ikke er noen forpliktende signaler i regjeringens
budsjettforslag for 2017. Vi oppfordrer Stortinget til å rette dette opp, slik at
situasjonen er avklart før jul. I motsatt fall kan Sentralbadet som mulighet glippe, og i
så fall vil det virkelig se mørkt ut fremover.

Bergen 26. oktober 2016


Oppropet er signert av:

Scenekunst nasjonalt
• Alan Lucien Øyen, kunstnerisk leder, Winter Guests
• Amalie Nilssen, teatersjef, Agder Teater
• Anne-Cécile Sibué-Birkeland, teatersjef, Black Box teater
• Atle Marøen, direktør, Hordaland Teater
• Are Nakling, direktør, Nordland Teater
• Arne Nøst, teatersjef, Rogaland Teater
• Asle Nilsen, Verdensteatret
• Bo Anders Sundstedt, teatersjef, Akershus
• Bodil Kvamme, teatersjef, Sogn og Fjordane Teater
• Elisabeth Leinslie, redaktør, Sceneweb og faglig rådgiver, Danse- og teatersentrum
• Erik Ulfsby, teatersjef, Det Norske Teatret
• Hanne Tømta, teatersjef, Nationalteatret
• Hild Borchgrevink, redaktør, Scenekunst.no
• Inger Buresund, teatersjef, Hålogaland Teater
• Ingrid Lorentzen, ballettsjef, Den Norske Opera og Ballett
• Ingvild Holm, scenekunstner, stipendiat Akademi for Scenekunst, Høgskolen i Østfod, og tidligere medlem av Baktruppen
• Janne Langaas, teatersjef, Teater Innlandet
• Kim Bjarke, teatersjef, Oslo Nye
• Knut Lidvard Høgset, direktør, Teatret Vårt
• Kristian Seltun, teatersjef, Trøndelag Teater
• Mari Hjelmtveit, Teater Manu
• Marit Holtet, direktør, Brageteatret
• Nora Evensen, teatersjef, Nord-Trøndelag Teater
• Per Ananiasssen, teatersjef, Teaterhuset Avant Garden
• Per Platou, Verk Produksjoner
• Stein Slyngstad, administrativ leder, Dansens Hus
• Thomas Bye, teatersjef, Teater Ibsen
• Thorbjørn Gabrielsen, kunstnerisk leder, Stamsund Teaterfestival
• Tom Remlov, teatersjef, Riksteatret
• Un-Magritt Nordseth, kunstnerisk leder, Dansens Hus
• Ådne Sekkelsten, daglig leder, Norsk Scenekunstbruk

Utdanningsinstitusjoner
• Aashild Grana, dekan, Kunst- og designhøgskolen i Bergen, Avdeling for Kunst
• Amanda Steggell, professor, Kunsthøgskolen i Oslo
• Camilla Eeg-Tverbakk, artistic director acting, Akademi for scenekunst, Høgskolen i Østfold
• Ellen Røed, professor, Stockholms Kunstnärliga Högskola
• Frode Thorsen, Instituttleder Griegakademiet – Institutt for Musikk, Universitetet i Bergen
• Gerd Tinglum, rektor, Kunst- og designhøgskolen i Bergen
• Jeremy Welsh, professor, Kunstakademiet i Trondheim, NTNU
• Jørn Mortensen, rektor, Kunsthøgskolen i Oslo
• Karen Kipphoff, professor, Akademi for scenekunst, Høgskolen i Østfold
• Pea Hov, studieleder, Akademi for scenekunst, Høgskolen i Østfold
• Sidsel Graffer, uavhengig forsker

Kulturlivet i Bergen
• Alan Ó Raghallaigh, Ny Musikk Bergen
• Anders Beyer, festspilldirektør, Festspillene i Bergen
• Alwynne Pritchard, kunstnerisk leder, BIT20 Ensemble
• Anthea Buys, leder, Hordaland Kunstsenter
• Aslak Høyersten, VISP -Produksjonsenhet for visuell kunst
• Bergljot Jonsdottir, leder, S12 Galleri og Verksted
• Camilla Svingen, daglig leder, Proscen Produsentenhet for Scenekunst
• Else Olsen Storesund, Ny Musikk Bergen
• Gisle Frøysland, festivalsjef, Piksel festival
• Haakon Thuestad, direktør, Bergen Assembly
• Halldis Rønning, kunstnerisk leder, Avgarde
• Karin Hindsbo, direktør, KODE
• Kristin Øygarden, daglig leder, Kultur Vest AS
• Kurt Johannessen, kunstner, Bergen
• Lars Ove Toft, daglig leder, BEK – Bergen senter for elektronisk kunst
• Leo Preston, Wrap – Stiftelsen History Disposal Unit
• Liv Basberg, leder, Bergen Dansesenter
• Mads Hundvin, prosjektdirektør, Festspillene i Bergen
• Malin Barth, Stiftelsen 3,14
• Maria Rusinovskaya, kurator, Landmark
• Martin Clark, direktør, Bergen Kunsthall
• Peter Meanwell, kunstnerisk leder, Borealis festival for eksperimentell musikk
• Randi Grov Berger, Entrée galleri
• Rita Marhaug, Performance Art Bergen
• Roar Sletteland, Lydgalleriet
• Tine Rude, daglig leder, Borealis festival for eksperimentell musikk
• Trond Lossius, FOU-koordinator, BEK – Bergen senter for elektronisk kunst, initiativtaker
• Veronica Thorseth, Wrap – Stiftelsen History Disposal Unit
• Vilde Salhus Røed, styreleder, Bildende kunstneres forening Hordaland
• Erlend G. Høyersten, ARoS Aarhus Kunstmuseum, Danmark
• Rickard Borgström, Project Manager & Curator, Nuuk Nordisk Kulturfestival
• Solveig Øvstebø, Executive Director and Chief Curator, The Renaissance Society, Chicago, Illinois

Kontaktperson og initiativtaker:
Trond Lossius, FOU-koordinator
BEK – Bergen senter for elektronisk kunst
C. Sundtsgt. 55
5004 Bergen
trond.lossius@bek.no
+47 95922613

Last ned oppropet (pdf) her