JERADA

Marokkanske Bouchra Ouizguen koreograferer en helaften for Carte Blanche.
“Det første steget inn i ørkenen – prosessen – tar livet av det overflødige. I ørkenen finnes intet overflødig, kun det nødvendige.” (Bouchra Ouizguen)
Hvordan overleve i en gruppe?
Dette spørsmålet slo meg umiddelbart da jeg møtte Carte Blanches dansere. I neste øyeblikk åpenbarte konturen av en sirkel seg og denne formen forble som en tilstrekkelig selvstendig intensjon i kraft av seg selv. Roterende på vår egen akse, kretsende rundt andre, virvlende, og spinnende til punktet av utmattelse eller beruselse, alltid dreiende. Hvordan staker vi ut en kurs, og holder oss til den, spiller vår rolle, bevarer fokus og lar oss rive med i denne virvelvinden uten begynnelse eller slutt?
Bouchra Ouizguen
Inspirert av sin kulturelle og musikalske skolering tilgjengeliggjør Bouchra Ouizguen [bosjra wizgen] sin verden for oss med sin særegne bruk av dansens, sangen og scenens muligheter. Med genuin lidenskap, involvering og evne til fortolkning deler Bouchra sin historie. Hun inviterer til et ukjent territorium i rommet mellom ørkenen og scenen, til et sted hvor fremmede gater, dører og dufter blir gjenkjennelige. Danserne dro til Marrakech på søken etter dette stedet.
Bouchra Ouizguen
Danseren og koreografen Bouchra Ouizguen (1980) – navnet uttales bosjra wizgen – er fra Ouarzazate, byen ved den store ørkenen i Marokko, men hun bor og arbeider i Marrakech, der hun siden 1998 har bidradd til å utvikle det lokale dansemiljøet, og skapt en rekke eksperimentelle forestillinger.
Bouchars interesse for samfunnet, og for visuell og populærkunst fra eget hjemland, gir næring til arbeidene hennes, som spenner over formater som lyd, performance og video. Hun har mottatt flere priser for sitt koreografiske virke, og har produsert forestillinger for flere anerkjente festivaler, så som Montpellier Danse, Marrakech-Biennalen og Festival d’Automne.
Video: