
Den printede skissen sammenlignes med det håndmalte gulvet. Foto: Jonas Sharif Hordvik.
Når publikum entrer scenerommet til CANCEL BERTHA, er det umulig å overse gulvet: et rutete teppe, en fotorealistisk hund strukket i perspektiv, et bilde som føles både kjent og fremmed på samme tid. Men gulvet er mer enn dekorasjon. For danserne fungerer det også som et koreografisk partitur – en flate de kan navigere på og måle seg mot.
Scenograf Joris van Oosterwijk utviklet idéen med utgangspunkt i flere kilder: Jan Martens’ notatbøker, hans koreografiske idéer og de arketypene som trer frem i Sibylle Baiers sang «Tonight». Utførelsen ble gjort av malerne ved Den Nationale Scenes Malersal (malersalen ved Norges eldste teater, Den Nationale Scene i Bergen), ledet av Maria Hjelmeland, Avdelingsleder Malersalen, Den Nationale Scene.
Her forteller Joris og Maria historien om gulvet – fra de første skissene og eksperimentene til den ferdige, håndmalte flaten som nå turnerer med kompaniet.
Den printede skissen sammenlignes med det håndmalte gulvet. Foto: Jonas Sharif Hordvik.
Jan ble inspirert av å se grafiske partiturer i samtidsmusikk. Jeg utforsket det visuelle konseptet, men kom raskt til den konklusjonen at et partitur selvfølgelig er laget for å leses – og at den visuelle komposisjonen er en (logisk) konsekvens av musikken komponisten har skrevet.
Så tenkte jeg: hva om dette partituret i stedet er laget for å lese koreografi? Som et koreografisk partitur malt på et ballettgulv – resultatet av at Jan tegner partituret for Cancel Bertha. Også noe danserne kan lese mens de opptrer.
Så jeg ba ham tegne det han hadde i hodet. Og selvfølgelig kjenner jeg ham godt og har sett alle de små kryssene, tallene, linjene og mønstrene som finnes i notatbøkene hans, spredt utover skrivebordet. Det jeg ser der, er noe jeg ikke forstår – det er abstrakt for meg. Det er matematikk, det har form, det er grafisk. Dette er Jans egne grafiske partiturer, og jeg synes de er vakre.
Tidlig utforskning av Joris van Oosterwijk som kombinerer arketyper, hunder og grafiske mønstre. Foto/Skisse: Joris van Oosterwijk.
Teatermalere ved DNS arbeider sammen på hundefiguren til CANCEL BERTHA-gulvet. Foto: Sunniva Prytz Sandnes.
Jeg liker også å jobbe med arketyper, for eksempel HJEM, HAGE, TRE, MOR. Og når jeg hører på «Tonight» av Sibylle Baier, får jeg virkelig en følelse av ulike arketyper i spill, så å si. I sangen spiller MÅNEN en viktig rolle, og det finnes en KATT. Sangen er også litt hjemlig. Jeg liker den trøstende stemningen. Og så ble ‘katt’ til en hund. For HUND lå på balkongen, i hjemmet vårt. Han heter Matteo.
Så i Cancel Bertha har vi arketypen HUND liggende på et rutete teppe i samarbeid med arketypen MÅNE.
Om betydningen av HUND vil jeg ikke si for mye – for arketyper kommer til deg på et annet forståelsesnivå, mer underbevisst. Arketypen HUND synes jeg er vakker i sin mening. I kunst og sagn har hunder spilt en viktig rolle i århundrer
Jeg laget mange skisser av hunder, men på et tidspunkt tenkte jeg at det ville være best å gå til Luis Xertu i Rotterdam.
Han er en fantastisk visuell kunstner basert i Rotterdam, men også en trollmann når det gjelder bildebehandling. Jeg visste for eksempel at han kunne gjøre «strekken» av hunden som ingen andre – et svært viktig aspekt, siden et gulv er flatt og derfor måtte hunden males i perspektiv. Vi hadde det gøy med å forme og skulpturere denne hunden digitalt. En stor takk til Luis!
Matteo, modellen for hunden på det malte gulvet. Foto: Joris van Oosterwijk.
Tidlig skisse av scenegulvet til CANCEL BERTHA. Skisse: Joris van Oosterwijk.
Skisse som utforsker dansere som fremfører på hundearketypen. Skisse: Joris van Oosterwijk.
Hva tenkte dere da dere fikk forespørselen om å male gulvet til CANCEL BERTHA? Virket det som et typisk oppdrag – eller skjønte dere med én gang at dette kom til å bli noe litt utenom det vanlige?
Både typisk og utypisk.
Typisk i den forstand at storformatmaleri – enten til bruk på gulv eller som draperier og baktepper – tilhører selve grunnsteinen i faget teatermaleri. Det utypiske var at det skulle utføres på dansematter, dansernes behov måtte tas hensyn til, og ikke minst måtte det tåle en verdensturné.
Hvordan startet dere arbeidet – hva slags materiale eller føringer fikk dere fra Joris, og hvordan samarbeidet dere om å overføre ideen til selve dansemattene?
I den tidlige fasen av samarbeidet ble det presentert teknisk og visuelt enklere ideer, der konseptet om et visuelt Graphic Score som danserne skulle forholde seg til var det sentrale. Etter mange vakre skisser og ideer landet Joris på det vi ser i dag: en anamorfose av en KI-generert, fotorealistisk hund liggende på et rutete teppe med CB-logo.
Da ble oppgaven nokså utypisk og krevende. Vi forholdt oss som vi pleier: ber scenografen om en tegning i skala 1:25 med eksakt slik det skal bli, og så «kopierer» vi det. Joris ønsket at det skulle være et malt arbeid med penselstrøk, samtidig som det var viktig at hunden skulle se så fotorealistisk ut som mulig. Vi hadde tett dialog med ham i prosessen for å sikre at vi realiserte dette etter beste evne.
Vinylen legges ut før malerarbeidet begynner i DNS Malersal. Foto: Evgeny Lysak.
Malerteamet, Joris og produksjons- og planssjef Møyfrid i DNS Malersal på det ferdige rutete grunnlaget. Foto: Jonas Sharif Hordvik.
Samarbeid i stor skala: hundemotivet blir til over dansegulvet. Foto: Sunniva Prytz Sandnes. Photo: Sunniva Prytz Sandnes
Hvordan var det å se gulvet som en del av den ferdige forestillingen? Var det noe som overrasket dere – enten i hvordan det tok seg ut i scenelyset, eller i hvordan danserne brukte det?
Det var fantastisk å oppleve først den takknemlige og positive responsen fra det kunstneriske teamet Joris og Jan da oppdraget var utført og gulvet skulle videre fra oss til Carte Blanche. Men å høre etterpå den ekte gleden og opplevelsen danserne hadde av å bevege seg på og forholde seg til det – det var juvelen i det hele.
Det så flott ut med lyssettingen og koreografien, og det var fint å se hvordan de brukte Graphic Score som ligger i rutene, og som vi kjempet hardt for å få synlig også gjennom hunden (vi jukset litt og malte stripene oppå hunden noen steder).
Alt i alt er vi svært fornøyd med samarbeidet og resultatet, og vi sitter igjen med en økt kompetanse når det gjelder maling av dansematter. Vi regner med at dette kan bli en ny «scenografisk trend» – og i så fall er vi klare for nye utfordringer!
Det malte gulvet rulles sammen og gjøres klart for transport. Foto: Jonas Sharif Hordvik.
Rullene av det malte gulvet klargjort i Studio Bergen før utrulling. Foto: Jonas Sharif Hordvik.
Jan Martens og Elke Verachtert ser resultatet i Studio Bergen. Foto: Jonas Sharif Hordvik.
Gulvet på premieredagen i Studio Bergen. Foto: Sunniva Prytz Sandnes.