Velkommen til CANCEL BERTHA!

Velkommen til det nye verket av den belgiske koreografen Jan Martens og Carte Blanche.
Jan Martens har utviklet sitt eget koreografiske språk siden 2010. Verkene hans – resonante, presise og dypt menneskelige – har blitt vist for publikum over hele verden.
Ett verk som skiller seg ut, er any attempt will end in crushed bodies and shattered bones, som jeg så under Avignon-festivalen i 2021. I dette verket utforsket Martens aldring med en sjelden følsomhet. I forestillingen blir 17 utøvere i alderen 17 til 70 år flettet sammen i en kompleks, musikalsk og koreografisk rik komposisjon. Det gjorde et varig inntrykk på meg – det var subtilt, dristig og dypt gripende.
Samarbeidet med Jan Martens har vært en berikende og generøs reise. Med et skarpt blikk for detaljer og en dyp følsomhet for hvert enkelt menneske ser han danserne i deres egenart. Han leder den skapende prosessen med omsorg, presisjon og nysgjerrighet.
I dette samarbeidet presenterer Martens et abstrakt, absurd og intenst danseverk som navigerer i spennet mellom struktur og sansing – og mellom det abstrakte og det konkrete.
CANCEL BERTHA åpner en poetisk verden, et stort imaginært landskap der magiske øyeblikk oppstår fra kaos, oppløses og dukker opp igjen i små glimt.
Musikalitet, rytme og lyd utgjør verkets puls – en levende konstellasjon i konstant bevegelse. Dette systemet er i kontinuerlig forandring – det forsvinner og vender tilbake, bygger opp og bryter seg selv ned. Forestillingen blir en lekeplass hvor blikket danser mellom mønstre, fanger en anelse av logikk, før denne slippes til fordel for et annet inntrykk.
Her er ikke musikk et bakteppe, men en felles øvelse i lytting og sansing. Danserne – både som individer og som kollektiv – blir et orkester av kropper, hver med sin egen tone og rytme. Musikken fletter disse elementene sammen og blir en livskraft som resonerer i en felles harmoni.
Denne levende kollasjen inviterer oss til å drive med, til å følge intuisjonen og finne glede i det ukjente. CANCEL BERTHA åpner for nye perspektiver – flyktige, skjøre, og fulle av muligheter.
God forestilling!
– Annabelle Bonnéry, Teatersjef