SOLIDS
Ett nytt samarbeid mellom Norges nasjonale kompani for Samtidsdans Carte Blanche og KODE for en solopresentasjon av Pedro Gómez-Egaña.
Carte Blanche gir liv til en installasjon bygget og koreografert av den visuelle kunstneren Pedro Gómez-Egaña. Kompaniets 14 dansere blir både aktører og kulisse i en hybrid mellom performance, visuell kunst og dans.
Utstillingen som helhet inkluderer installasjoner som spenner over to etasjer i KODE 4. SOLIDS leker med romfølelsen og utfordrer våre forestillinger om trygghet og historie. Hva skjer når strukturene du stoler på er i en tilstand av permanent oppløsning? Og hva skjer med tiden når en selv sitter stille og alt rundt er i stadig endring?
Samarbeidet mellom Gómez-Egaña og Carte Blanche utfordrer begrepet om hva en danseforestilling kan være. Installasjonen beveger seg, skreller av lag og åpenbarer seg. Repeterende elementer beveges, strekkes, tøyes, knytes og løses opp. Danserne får ting til å skje: de beveger veggene, manipulerer gjenstander og gir energi og tilstedeværelse til et dynamisk rom som er i stadig utvikling. Utstillingen i tredje etasje er et kinetisk verk i stor skala som stiller spørsmål om museets rolle som kunstrom og historiebærer.
SOLIDS er en meditasjon over at alt som virker solid og varig egentlig er skjørt og midlertidig. Tittelen refererer også til Marshall Bermans bok «All that is Solid melts into air» (som igjen er et sitat fra Marx). Boken handler om opplevelsen av modernitet som en virkelighet hvor ingenting er stabilt og ingenting er det det ser ut som.
Sist gang Carte Blanche gjestet KODE var det med danseforestillingen «Øy», en energisk og ungdommelig blanding av dans og konsert. Når Carte Blanche og Gómez-Egaña inntar KODE 4 blir resultatet en oppslukende danse- og utstillingsopplevelse helt utenom det vanlige.
Pedro Gómez-Egaña
Pedro Gómez-Egaña er født i Colombia og bor og jobber i Oslo, hvor han i tillegg til sitt kunstneriske virke er professor i skulptur og installasjon ved Kunsthøgskolen (KhiO).Hans arbeider har blitt iscenesatt i Norge og internasjonalt på prestisjefulle plattformer og anerkjente biennaler.
Hans skulpturer, installasjoner og videoverk tar et kritisk blikk på nåtidens og historisk teknologi, og utforsker hvordan de definerer vår opplevelse og forståelse av tid. Dette inkluderer en interesse for det mekaniske, skjæringspunktet mellom det industrielle og det mystiske, så vel som den emosjonelle, seksuelle og åndelige undertonen til digital kultur.
Arbeidene hans gjenspeiler en bekymring for hvordan vår nettverksbyggede og mediedrevne verden reduserer mangfoldet av oppmerksomhet. Han setter fokus på denne tematikken ved å produsere spesialbygde rom som søker å forvandle publikums måte å oppleve en situasjon eller fortelling på. Arbeidene hans gjenspeiler ofte også konkrete fortellinger om stedet der det vises.
Videoer
Trailer
Kort intervju med Pedro Gómez-Egaña
Kunstnersamtale med Pedro Gómez-Egaña, teatersjef Annabelle Bonnéry og direktør for KODE Peter Snare.
Teatersjef: Annabelle Bonnéry | Direktør: Tone Tjemsland | Markeds- og informasjonssjef: Birthe Skotheim | Produksjon- og plansjef: Tora de Zwart Rørholt | Prøveleder: Shlomi Ruimi | Turnésjef: Gulli Kr. Sekse | Salgs- og markedsmedarbeider: Jonas Sharif Hordvik | Administrasjonssekretær: Mona Igland | Teknisk Sjef: Jeroen Tjeerd de Groot | Lysmester: Robert Roespel | Lydansvarlig: Gunnar Innvær | Inspisient og Scenemester: Jan Tore Solberg | Lystekniker: Thomas Bruvik | Lydtekniker: Leif Herland | Kostymeansvarlig: Indrani Balgobin | Rekvisitør: June Olsen | Påkleder: Renate Rolland | Syerske/Påkleder: Krishna Biscardi | Modellør/Skredder: Martina Wilhelms | Scenografibygging, Sveiser: Richard Burton | Scenografibygging, Snekker: Willy Berg Larsen | Scenografibygging, Tekniker: Jakob Vik | Husholdning: Benigne Nizigiyimana & Davin Iratunga | Illustrasjon: Pedro Gómez Egaña | Etterarbeid Illustrasjon: Haltenbanken