Hopp til innhold

Norges nasjonale kompani for samtidsdans

Journal

Koreograf intervju – Tori Wrånes

Foto: Anne Valeur

Tori Wrånes arbeider med stemme, skulptur, installasjon og mennesker. Wrånes er sanger og billedkunstner og kjent for sine drømmeaktige scenarier i alt fra små til gigantiske produksjoner. Det kan være over eller under vann. I en fjellside eller i et skiannlegg.

Wrånes fikk sitt internasjonale gjennombrudd med bestillingsverket YES NIX til Performa 13 Biennalen i New York, og har deretter levert bestillingsverk over hele verden, blant annet til Sydney Biennalen (Australia), Lagos Biennalen (Nigeria) og Thailand Biennalen (Thailand).

Hennes arbeider er bl. annet vist ved Sculpture Center NYC, Dhaka Art Foundation (Bangladesh) og Colombo Art Biennalen (Sri Lanka), Shulamit Nazarian Gallery, Los Angeles for å nevne noen.

1. Hva betyr tittelen «RETRO KATT» for deg?

Først synes jeg at det var en fin rytme og stemning i de to ordene – noe “sports aktig” og absurd. Etter å ha jobbet meg lenger inn i tittelen tenkte jeg på at “retro”, altså noe som har vært som kommer tilbake, kan handle om livet selv. Folk fødes og dør mange ganger i sekunder over hele verden. I den forstand har jeg tenkt at det å leve er den største eksistensielle retro bevegelsen på jorda – at livet kommer på ny og på ny og på ny og på ny. Verden i dag viser oss at det et privilegie å leve, og absolutt ingen selvfølge. Likevel klarer vi å rasere grunnlaget for vår eksistens; naturen. I research perioden arbeidet vi en del med biodiversity og rewilding for å forske på ulike fysiske, politiske og poetiske situasjoner.

2. Hva kan du fortelle om din kunstneriske visjon for dette prosjektet?

Jeg har lyst til at katten og hunden skal slutte fred.