Hopp til innhold

Norges nasjonale kompani for samtidsdans

Journal

Opprop for Sentralbadet

Trond Lossius, FOU-koordinator i BEK – Bergen senter for elektronisk kunst, har tatt initiativ til et opprop for Sentralbadet som nytt scenekunsthus og sendt det til blant annet statsministeren, Hordalandsbenken og kulturministeren.

Oppropet lyder som under: Vil du signere? Signer her! 

Opprop til:

  • Familie- og kulturkomiteen, Stortinget
  • Hordalandsbenken, Stortinget
  • Kulturminister Linda Hofstad Helleland
  • Næringsminister Monica Mæland
  • Statsminister Erna Solberg

Kopi:

  • Byråd for klima, kultur og næring Julie Andersland, Bergen kommune
  • Byrådsleder Harald Schjelderup, Bergen kommune
  • Fylkesordførar Anne Gine Hestetun, Hordaland kommune
  • Sven Åge Birkeland, teatersjef, BIT Teatergarasjen
  • Hooman Sharifi, teatersjef & Ceo, Carte Blanche
  • Tone Tjemsland, direktør, Carte Blanche

Bygg scenekunsthus i Sentralbadet nå

Gjennom mange år har det vært arbeidet aktivt for å utvikle Bergen som kulturby. De senere årene har det kommet noen mørke skyer på himmelen, og den mørkeste av dem alle er at den sceniske samtidskunsten snart er husløs.

BIT Teatergarasjen har vært uten fast bopel i ni år, siden 2008. Om to år står Carte Blanche også på gaten, uten muligheter for å produsere og vise forestillinger i hjembyen. Dette er en alvorlig situasjon, ikke bare for kulturlivet i Bergen, men også nasjonalt.

Kunstfeltet i Bergen preges av tverrkunstnerisk tenkning, med utstrakt samarbeid i alle retninger – mellom kunstartene og mellom store og små aktører. Det er denne samarbeidsånden som gjør Bergen til en interessant og aktiv kulturby. BIT Teatergarasjen er selve navet som gjør at dette går rundt. Scenekunsten er av natur tverrkunstnerisk, og står i nær kontakt med både billedkunsten og samtidige musikkuttrykk. Når BIT Teatergarasjen har dårlige arbeidsvilkår, rammer det alle kunstfelt i byen.

Effekten merkes også langt utenfor Bergen. BIT Teatergarasjen er sammen med Black Box i Oslo og Avantgarden i Trondheim hovedarenaer for vår tids scenekunstuttrykk i Norge. BIT Teatergarasjen har dermed stor betydning for mange teater- og danseensembler over hele landet. Med sitt store internasjonale nettverk er også BIT Teatergarasjen viktig for å formidle norsk scenekunst i utlandet. Scenekunsten i hele Norge trenger at BIT Teatergarasjen får gjøre jobben sin.

Carte Blanche er Norges nasjonale kompani for samtidsdans, og har det fremste ansvaret for å ivareta, utvikle og formidle samtidsdansen. Det er en nasjonal statlig oppgave å sikre kompaniets arbeids- og visningsvilkår.

Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune har forstått forpliktelsene dette innebærer, og har tatt initiativ til å starte planlegging av hvordan Sentralbadet kan bli den nye scenekunstsentralen. Men ingenting skjer om ikke staten også kommer på banen.

Skuffelsen er stor over at det ikke er noen forpliktende signaler i regjeringens budsjettforslag for 2017. Vi oppfordrer Stortinget til å rette dette opp, slik at situasjonen er avklart før jul. I motsatt fall kan Sentralbadet som mulighet glippe, og i så fall vil det virkelig se mørkt ut fremover.

Bergen 26. oktober 2016

Oppropet er signert av:

Scenekunst nasjonalt

  • Alan Lucien Øyen, kunstnerisk leder, Winter Guests
  • Amalie Nilssen, teatersjef, Agder Teater
  • Anne-Cécile Sibué-Birkeland, teatersjef, Black Box teater
  • Atle Marøen, direktør, Hordaland Teater
  • Are Nakling, direktør, Nordland Teater
  • Arne Nøst, teatersjef, Rogaland Teater
  • Asle Nilsen, Verdensteatret
  • Bo Anders Sundstedt, teatersjef, Akershus
  • Bodil Kvamme, teatersjef, Sogn og Fjordane Teater
  • Elisabeth Leinslie, redaktør, Sceneweb og faglig rådgiver, Danse- og teatersentrum
  • Erik Ulfsby, teatersjef, Det Norske Teatret
  • Hanne Tømta, teatersjef, Nationalteatret
  • Hild Borchgrevink, redaktør, Scenekunst.no
  • Inger Buresund, teatersjef, Hålogaland Teater
  • Ingrid Lorentzen, ballettsjef, Den Norske Opera og Ballett
  • Ingvild Holm, scenekunstner, stipendiat Akademi for Scenekunst, Høgskolen i Østfod, og tidligere medlem av Baktruppen
  • Janne Langaas, teatersjef, Teater Innlandet
  • Kim Bjarke, teatersjef, Oslo Nye
  • Knut Lidvard Høgset, direktør, Teatret Vårt
  • Kristian Seltun, teatersjef, Trøndelag Teater
  • Mari Hjelmtveit, Teater Manu
  • Marit Holtet, direktør, Brageteatret
  • Nora Evensen, teatersjef, Nord-Trøndelag Teater
  • Per Ananiasssen, teatersjef, Teaterhuset Avant Garden
  • Per Platou, Verk Produksjoner
  • Stein Slyngstad, administrativ leder, Dansens Hus
  • Thomas Bye, teatersjef, Teater Ibsen
  • Thorbjørn Gabrielsen, kunstnerisk leder, Stamsund Teaterfestival
  • Tom Remlov, teatersjef, Riksteatret
  • Un-Magritt Nordseth, kunstnerisk leder, Dansens Hus
  • Ådne Sekkelsten, daglig leder, Norsk Scenekunstbruk

Utdanningsinstitusjoner

  • Aashild Grana, dekan, Kunst- og designhøgskolen i Bergen, Avdeling for Kunst
  • Amanda Steggell, professor, Kunsthøgskolen i Oslo
  • Camilla Eeg-Tverbakk, artistic director acting, Akademi for scenekunst, Høgskolen i Østfold
  • Ellen Røed, professor, Stockholms Kunstnärliga Högskola
  • Frode Thorsen, Instituttleder Griegakademiet – Institutt for Musikk, Universitetet i Bergen
  • Gerd Tinglum, rektor, Kunst- og designhøgskolen i Bergen
  • Jeremy Welsh, professor, Kunstakademiet i Trondheim, NTNU
  • Jørn Mortensen, rektor, Kunsthøgskolen i Oslo
  • Karen Kipphoff, professor, Akademi for scenekunst, Høgskolen i Østfold
  • Pea Hov, studieleder, Akademi for scenekunst, Høgskolen i Østfold
  • Sidsel Graffer, uavhengig forsker