Hopp til innhold

Norges nasjonale kompani for samtidsdans

Journal

Se «The Who of Things» fra 2016 på nett

«I disse tider hvor vi ikke kan samles for å oppleve forestillinger live sammen, inviterer vi deg til å oppdage eller gjenoppdage noen få perler fra arkivene til Carte Blanche ved hjelp av strømming.Vi er veldig glade for å dele mangfoldet av estetikk, tematikk og måter å skape på som utgjør kompaniets historie.Vi vil ikke vise deg vårt nåværende repertoar, siden vi mener liveopplevelsen er kjernen i vårt arbeid, og at vårt mål er å kunne dele den med deg i fremtiden. Vi håper å feire og nyte den tiden snart, og at du vil være her med oss! Men nå skal vi glede oss over gode minner med det første stykket: “The Who of Things” av Marcelo Evelin.

– Annabelle Bonnéry, Teatersjef i Carte Blanche

The Who of Things

I 2016 laget Carte Blanche en dobbelforestilling med tittelen «We Are Here Together». Den første delen av forestillingen, «Gjallarhorn» (navnet på hornet som som i følge norrøn mytologi ville lyde for å signalisere Ragnarok – endetiden), var koreografert av norske Mia Habib og tok inspirasjon fra seismisk aktivitet, Norrøn mytologi, Arne Garborgs Haugtussa og grupperitualer. «Gjallarhorn» var en intens, røff og raffinert forestilling hvor store deler utspilte seg i et slags scenisk tussmørke.

Forestillingen vi viser her, «The Who of Things» av den brasilianske koreografen Marcelo Evelin. Evelin ble født i Teresina, Brasil og er en koreograf og utøver. Han bor og jobber i både Amsterdam i Nederland og Teresina i Brasil. Siden 1986 har han jobbet i Europa med artister fra forskjellige land på prosjekter som involverer fysisk teater, musikk, video, intstallasjoner og stedsspesifikk kunst. Evelin er arbeider selvstendig og driver kompaniet Demolition Corporada startet i 1995. Han var sist i Bergen i februar for å samarbeide med en av våre dansere, Caroline Eckly en soloforestilling som hadde arbeidsvisning på Wrap-huset.

«The Who of Things»

De brasilianske indianere så på alt i verden som menneskelig: Steinene, trærne, himmelen og regnet eksisterte for dem som en legemliggjøring av menneskeheten. De praktiserte også kannibalisme – de spiste fiendene sine, mesterne sine og menneskene de aktet, for å bevare den andre i seg selv.

Med rytme som språk og ritualer som scenespråk, tilnærmer stykket seg økosystemet som en organisasjon av livsformer, fra kompleksiteten i en bikube til villdyrflokkens råskap.

Med «We Are Here Together»fulgte et magasin med tekster om felleskap. Det kan du lese her

Vi ønsker deg et gledelig gjensyn med en forestilling som Bergens Tidende beskrev som «spekket av blod, gørr
og tårer.»

Hvis du har lyst å gi en liten skjerv til de som står bak dette verket kan du Vippse oss på 598363 og merke det med Evelin så sender vi det til dem.