Hopp til innhold

Norges nasjonale kompani for samtidsdans

Journal

Elle Sofe Sara & Joar Nango

ELLE SOFE SARA

1. Fortell oss litt om deg selv!

Jeg er mor, kone, regissør og koreograf. Jeg kommer fra, og er bosatt i Guovdageaidnu i Finnmark. Jeg valgte å flytte hjem etter endt utdanning og mange år i storbyen. Det er på vidda jeg hører til og skaper best – det er det beste stedet for meg å være både som menneske og som kunstner. 

2. Hva kan du fortelle om din kunstneriske visjon for dette prosjektet?

Dette prosjektet er noe av det mest utfordrende jeg har gjort. Tematikken er veldig kompleks. Man kjenner seg aldri helt ferdig tenkt; det dukker alltid opp nye sider og perspektiv. Så visjonen er vel å tørre å la selve verket være en prosess så lenge som mulig, vise meg selv i denne prosessen og akseptere at man aldri kommer helt i balanse eller frem til en endelig konklusjon. Det er en pågående reise.

3. Tittelen BIRGET – hva betyr den for deg?

Birget er et vanlig ord i min hverdag. Direkte oversatt betyr det å berges. Som frilans-kunstner så bruker jeg ordet aktivt når jeg planlegger fremover. Det samme gjør min mann, som reindriftsutøver. Man planlegger litt fremover og tar det som det kommer. Det er mye man ikke kan ha kontroll på både som frilanser og reindrifter.

4. Prosessen starta med danserne i Kautokeino, hva ønsker du danserne og teamet skulle ta med seg fra oppholdet der? 

Ønsket var vel at danserne skulle få en kroppslig opplevelse og minne av å lære mer om samisk kultur. Å kjenne det på kroppen, møtet med jorda, menneskene, kulda og snøen. Det var viktig for meg at de fikk se meg og hvor jeg hører til. Ekstra spesielt var det da de kom kjørende med turnèbussen til hytten vår på sommerbeitet i Skáidi. Vi gikk opp i fjellet og etterpå skviset vi alle inn på den lille hytta og spiste biđus. For meg var det spennende å høre deres refleksjoner og perspektiv på det som for meg er så hverdagslig. Da ble jeg minnet på at det er stor avstand og forskjell på Bergen og Sápmi.

5. Hvordan er det å samarbeide med kunstner Joar Nango som kommer fra arkitektfeltet? (til forskjell fra dansefeltet? hvordan møtes dere i arbeidet?

Samarbeidet med Joar føles veldig bra. Vi tenker veldig godt sammen, vi har litt sånn samme forståelse for prosess. Jeg føler at vi begge har fått tilført noe nytt til våre kunstnerskap gjennom dette prosjektet. Jeg tenker ikke over at han er arkitekt og kunstner, men at vi møtes i dette samarbeidet med hele oss selv og finner veien sammen.

6. Hvordan er det å jobbe med Carte Blanche fra andre prosjekt?

Dette er første gang jeg skaper noe for et kompani og det er annerledes fra ting jeg har gjort før. Jeg har brukt litt tid til å kjenne meg trygg og bli vant til institusjons tilværelsen. Danserne er helt fantastiske, de er åpen, nysgjerrige og rause. En gruppe jeg har vokst sammen med og blitt glad i.