Carte Blanche gir liv til en installasjon bygget og koreografert av den visuelle kunstneren Pedro Gómez-Egaña presentert på KODE i Tårnsalen som en del av en storstilt solopresentasjon av artisten. Kompaniets 14 dansere blir både aktører og kulisse i en hybrid mellom performance, visuell kunst og dans.
Samarbeidet mellom Gómez-Egaña og Carte Blanche utfordrer begrepet om hva en danseforestilling kan være. Installasjonen beveger seg, skreller av lag og åpenbarer seg. Repeterende elementer beveges, strekkes, tøyes, knytes og løses opp. Danserne får ting til å skje: de beveger veggene, manipulerer gjenstander og gir energi og tilstedeværelse til et dynamisk rom som er i stadig utvikling. Utstillingen i andre etasje er et kinetisk verk i stor skala som stiller spørsmål om museets rolle som kunstrom og historiebærer.SOLIDS er en meditasjon over at alt som virker solid og varig egentlig er skjørt og midlertidig. Tittelen refererer også til Marshall Bermans bok «All that is Solid melts into air» (som igjen er et sitat fra Marx). Boken handler om opplevelsen av modernitet som en virkelighet hvor ingenting er stabilt og ingenting er det det ser ut som.
Sist gang Carte Blanche gjestet KODE var det med danseforestillingen «Øy», en energisk og ungdommelig blanding av dans og konsert. Når Carte Blanche og Gómez-Egaña inntar KODE 4 blir resultatet en oppslukende danse- og utstillingsopplevelse helt utenom det vanlige.
Pedro Gómez-Egaña er født i Colombia og bor og jobber i Oslo, hvor han i tillegg til sitt kunstneriske virke er professor i skulptur og installasjon ved Kunsthøgskolen (KhiO).Hans arbeider har blitt iscenesatt i Norge og internasjonalt på prestisjefulle plattformer og anerkjente biennaler.
Hans skulpturer, installasjoner og videoverk tar et kritisk blikk på nåtidens og historisk teknologi, og utforsker hvordan de definerer vår opplevelse og forståelse av tid. Dette inkluderer en interesse for det mekaniske, skjæringspunktet mellom det industrielle og det mystiske, så vel som den emosjonelle, seksuelle og åndelige undertonen til digital kultur.
Arbeidene hans gjenspeiler en bekymring for hvordan vår nettverksbyggede og mediedrevne verden reduserer mangfoldet av oppmerksomhet. Han setter fokus på denne tematikken ved å produsere spesialbygde rom som søker å forvandle publikums måte å oppleve en situasjon eller fortelling på. Arbeidene hans gjenspeiler ofte også konkrete fortellinger om stedet der det vises.
TEATERSJEF
Annabelle Bonnéry
DIREKTØR
Tone Tjemsland
MARKEDS-OG
INFORMASJONSSJEF
Birthe Skotheim
PRODUKSJONS- OG PLANSJEF
Tora de Zwart Rørholt
PRØVELEDER
Shlomi Ruimi
TURNÉSJEF
Gulli Kr. Sekse
SALGS-OG MARKEDSMEDARBEIDER
Jonas Sharif Hordvik
ADMINISTRASJONSSEKRETÆR
Mona Igland
TEKNISK SJEF
Jeroen Tjeerd de Groot
LYSMESTER
Robert Roespel
LYDANSVARLIG
Gunnar Innvær
INSPISIENT OG SCENEMESTER
Jan Tore Solberg
LYSTEKNIKER
Thomas Bruvik
LYDTEKNIKER
Leif Herland
KOSTYMEANSVARLIG
Indrani Balgobin
REKVISITØR
June Olsen
PÅKLEDER
Renate Rolland
SYERSKE/PÅKLEDER
Krishna Biscardi
MODELØR/SKREDDER
Martina Wilhelms
SCENOGRAFIBYGGING SVEISER
Richard Burton
SCENOGRAFIBYGGING SNEKKER
Willy Berg Larsen
SCENOGRAFIBYGGING TEKNIKER
Jakob Vik
HUSHOLDNING
Benigne Nizigiyimana & Davin Iratunga
ILLUSTRASJON
Pedro Gómez Egaña
ETTERARBEID ILLUSTRASJON
Haltenbanken
Koreografi
Pedro Gómez-Egaña
Koreografiassisent
Pernille Holden
Scenedesign
Pedro Gómez-Egaña
Lysdesign
Pedro Gómez-Egaña
Kostymedesign
Pedro Gómez-Egaña
Komponist
Pedro Gómez-Egaña
Teknisk sjef
Bart Callebaut
Dansere
Adrian Bartczak, Anne Lise Rønne, Aslak Aune Nygård, Caroline Eckly, Daniel Mariblanca, Dawid Lorenc, Lin Van Kaam, Mathias Stoltenberg, Max Makowski, Nadege Kubwayo ,Noam Eidelman Shatil, Ole Martin Meland, Timothy Bartlett